mandag 4. april 2011

Nettmobbing

Vi refererer til en undersøkelse av barn og unges bruk og opplevelser av digitale medier gjort av Medietilsynet. I denne undersøkelsen kommer det blant annet fram at19 prosent av barna har lagt merke til at noen har blitt mobbet eller truet på ulike nettsamfunn. 10 prosent har selv opplevd å bli mobbet gjennom slike nettsamfunn,mens kun 5 prosent sier de selv har mobbet andre på slike nettsteder. Nettmobbing er ifølge undersøkelsen et stort problem. Mobbing defineres som når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Er grensen for digital mobbing lavere enn mobbing ellers? Er det slik at en stygg kommentar uttalt digitalt defineres som mobbing, mens den samme kommentaren uttalt verbalt kun er klassifisert som erting? Digitale medier er mye brukt i skolehverdagen. Da er det nærliggende å spørre hva vi som lærer kan gjøre for å forhindre at nettmobbing skjer?
Kommenter gjerne innlegget innen 13. april. Oppsummering kommer etterhvert.


Lisbeth og Wenche

2 kommentarer:

  1. Med den tilgjengeligheten dagen digitalt innfødte ungdommer har, klarer ikke foresatte å overvåke barnas handlinger hele tiden.
    Barna må selv ha nok selvtillit og selvfølelse slik at de ikke trenger å kaste dritt om andre på nett....
    Barneoppdragelse er en viktig jobb!

    SvarSlett
  2. Interessant og veldig aktuell problemstilling. Og hva kan læreren gjøre? Jeg har lyst å trekke frem ett moment, nemlig bevisstgjøring. Elever trenger å hjelp av voksne for å gjøre gode valg når de bruker digitale medier, akkurat som de trenger hjelp i "vanlige" sosiale sammenhenger. Det finnes flere gode ressurser som læreren kan bruke som utgangspunkt for diskusjoner og samtaler om temaet. "Du bestemmer" er ett eksempel. Læreren må på banen!

    SvarSlett